Werken bij Wigwam

Als vrijwilliger bij Stichting Wigwam vorm je een onmisbare schakel tussen de gezinnen en de projectleiding op locatie. Er zijn heel veel verschillende taken die je kunt uitvoeren. Je kunt kiezen voor een locatie, maar ook voor het soort vakantie. Wil je liever met tieners werken, meewerken aan een uitdagende Jongerenweek, of een avontuurlijke Survivalweek? Of is de periode leidend voor je keuze? Wat je ook kiest, het levert je een mooie tijd en een schat van ervaring op. Daarnaast kan het je voor diverse opleidingen studiepunten opleveren.

Wegwijs bij Wigwam

Vooraf aan de vakantie ontvangen alle vrijwilligers uitgebreide informatie, waaronder de digitale vrijwilligersbrochure Wegwijs bij Wigwam (zie knop hieronder). Hierin staat naast algemene informatie over Wigwam ook wat er van een vrijwilliger verwacht wordt, de gedragsregels en afspraken over privacy, gebruik van beeldmateriaal, geheimhoudingsplicht en ongenoegens of klachten.

Voor meer informatie of vragen kan ook contact worden opgenomen met het landelijk kantoor van Wigwam.

Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

In alle sectoren waarin met kinderen gewerkt wordt, dus ook bij Stichting Wigwam, is een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verplicht. Een VOG is een verklaring waaruit blijkt dat iemands gedrag in het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie. De aanvraag voor een VOG wordt getoetst door het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag (COVOG).

Een VOG voor Wigwam is gratis, wanneer je gebruik maakt van de link die je via Justis ontvangt. Je hebt hiervoor wel een DigiD nodig*.

Indien je in het buitenland woont, neem dan even contact met ons op via audrey@stichtingwigwam.nl of 06-30354244.

De procedure voor het aanvragen van een VOG is als volgt:

1. Zodra jouw deelname wordt bevestigd door de projectleider en wij nog geen geldig VOG van jou in ons bezit hebben, dan ontvang je een mail van justis met een link om je VOG aan te vragen.
    Ben je reeds in het bezit van een VOG die niet ouder is dan 3 jaar, en die minimaal afgegeven is op de functieaspecten 12, 43, 63, 84 en 85, dan kun je ons een kopie, scan of duidelijk leesbare foto appen, mailen of sturen per post.
  2. Je ontvangt van Dienst Justis een email met een link. Na het aanklikken van deze link log je in met je DigiD* om de aanvraag af te ronden. Let op: Deze link is slechts beperkt geldig.
  3. Binnen 4 weken na het afronden van de aanvraag krijg je je VOG per post toegestuurd.
  4. App of mail een scan of duidelijk leesbare foto van de voorkant van je VOG naar audrey@stichtingwigwam.nl of 06-30354244.Indien je de VOG liever (gratis) per post verstuurt kun je het origineel of een duidelijke kopie zonder postzegel sturen naar:

Adelante Zorggroep
t.a.v. Stichting Wigwam
Antwoordnummer 10005
6400 VG Hoensbroek

Ook voor de vrijwilligers die zich op het laatste moment aanmelden wordt een VOG aangevraagd. Zij kunnen dan al starten, in afwachting van de uitslag. Wel wordt in dat geval aan de vrijwilliger gevraagd af te tekenen dat vooruitlopend op het afgeven van de VOG niets in de weg staat, dat het afgeven van een VOG belemmerd. De VOG dient alsnog zo spoedig als mogelijk te worden aangeleverd.

Er zullen geen studiepunten/stage uren worden afgetekend door de projectleiding wanneer er (nog) geen geldig VOG is aangeleverd.

* Indien je (nog) geen DigiD hebt, kan via de website https://digid.nl/aanvragen een DigiD gebruikersnaam en wachtwoord aangevraagd worden. Binnen 5 werkdagen ontvang je een activeringscode om de DigiD account te activeren.

De mening van onze vrijwilligers

Na afloop van de vakantie ontvangt iedere vrijwilliger het verzoek om digitaal een enquete in te vullen. Graag horen wij ieders mening en ervaringen, zodat we elk jaar weer betere vakanties kunnen realiseren.

Meer weten?

Onze medewerkers helpen u graag verder!